You are here:  / Bank krwi milusia / Dieta na jesień – jak zmodyfikować codzienny jadłospis, aby czuć się dobrze?

Dieta na jesień – jak zmodyfikować codzienny jadłospis, aby czuć się dobrze?

Dieta na jesień – jak zmodyfikować codzienny jadłospis, aby czuć się dobrze?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

„Złota polska jesień” – niektórych zachwyca, niektórych męczy i osłabia. Osoby uskarżające się na spadki nastroju i osłabienie mogą nie dostrzec piękna tej wyjątkowej pory roku. Nie warto jednak poddać się jesiennej depresji i próbować „jakoś” przeżyć niesprzyjającą aurę.

Zadajmy sobie pytanie, dlaczego czujemy się źle i co zrobić, aby temu zaradzić? Być może nasze zniechęcenie i osłabienie jest spowodowane nieprawidłową dietą?
Błonnik

Dieta jesienna powinna obfitować w produkty bogate zarówno w rozpuszczalną, jak i nierozpuszczalną formę błonnika. Błonnik nierozpuszczalny (dający efekt przeczyszczający) znajdziemy m.in. w warzywach oraz artykułach pełnoziarnistych, zaś rozpuszczalny (regulujący poziom cukru we krwi i ilość tłuszczu) – w warzywach strączkowych i owsie.

Zdecydowanie najlepszym źródłem błonnika są otręby pszenne – w 100 gramach produktu znajdziemy aż 42 gramy błonnika. Wysoko na liście plasują się także: fasola czerwona (25g/100g), wiórki kokosowe (21g/100g), mak (20g/100g), suszone śliwki (16g/100g) oraz marakuja i fasola biała (15g/100g).
Warzywa i owoce

Warzywa i owoce to stały element diety, dlatego nie powinno ich zabraknąć także jesienią. Na szczególną uwagę zasługują warzywa sezonowe, do których zaliczamy: kabaczki, cukinie, bakłażany, patisony oraz dynie. Jesiennymi owocami są natomiast jabłka, śliwki i gruszki, które stanowią jednocześnie znakomitą bazę pod powidła, marynaty czy konfitury.

Warto eksperymentować i wzbogacać domową spiżarnię o nowe smaki. Wszystkie warzywa i owoce możemy spożywać surowe lub krótko gotowane.

Jeżeli nie jesteśmy wielkimi fanami polskich warzyw i owoców, zawsze możemy sięgnąć po cytrusy, paprykę czy słodkie winogrona. Pomarańcze, mandarynki czy choćby grejpfruty zawierają dużo składników odżywczych oraz witaminę C, która jak wiadomo zwiększa odporność.

Najwięcej witaminy C znajdziemy jednak w owocach dzikiej róży. Prozdrowotne właściwości przejawia również zielona herbata, która stanowi jednocześnie fenomenalne źródło antyoksydantów.
Zioła

Zioła to świetny dodatek do potraw warzywnych i mięsnych, dlatego jeżeli mamy możliwość wyhodujmy je w doniczce lub kupmy w supermarkecie. Aromatyczna mięta czy kolendra z pewnością ożywią naszą kuchnię i wprowadzą w błogi nastrój nie tylko jesienią.
Mięso

Mięso jest niezbędnym elementem diety każdego dorosłego człowieka. W okresie jesiennym warto jednak postawić na mięso chude, np. indycze lub z kurcząt bądź cielęcinę. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest łączenie mięsa z warzywami.
Jak się chronić przed przeziębieniem i podnieść odporność organizmu?

Codzienne picie naturalnego jogurtu, maślanki czy kefiru, to dobry sposób na podniesienie odporności organizmu. Napoje mleczne zawierają duże ilości bakterii priobiotycznych, które wspierają organizm w walce z bakteriami chorobotwórczymi.

Naszym sprzymierzeńcem jest również czosnek, który zwalcza bakterie wywołujące różne infekcje. Jeżeli nie jemy czosnku w obawie przed nieprzyjemnym zapachem, zawsze po zakąszeniu sięgnijmy po natkę pietruszki.
Magnez

W szafce każdego seniora powinien znaleźć się magnez. W aptece możemy zakupić specjalne granulki do rozpuszczania w wodzie zawierające magnez i witaminę B6 zwiększającą wchłanianie magnezu.

Dobre przyzwyczajenia wchodzą w nawyk, dlatego warto jak najszybciej wcielać je w życie.