You are here:  / Bank krwi milusia / Jesień – pokonaj osłabienie i wzmocnij organizm

Jesień – pokonaj osłabienie i wzmocnij organizm

Jesień – pokonaj osłabienie i wzmocnij organizm
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Organizm człowieka każdego dnia narażony jest na działanie mnóstwa czynników, które mogą wywołać chorobę. Jednak natura wyposażyła nas w odpowiednią i bardzo skomplikowaną broń jaką jest układ odpornościowy. Udzielając mu odpowiedniego wsparcia można wzmacniać organizm, aby bronił się przed infekcjami wywołanymi, stresem, ciągłym zmęczeniem czy jesiennym chłodem.

Przy obniżonej odporności organizmu narażeni jesteśmy na szereg chorób typu: przeziębienie, grypa, alergia, zapalenie oskrzeli i płuc, zapalenie zatok, a nawet infekcje jelitowe. Odpowiednia dieta w połączeniu ze zdrowym stylem życia i aktywnością fizyczną oraz unikanie sytuacji stresujących, to istotne czynniki wpływające korzystnie na nasz układ odpornościowy.

Odpowiednia dieta

Polega na ograniczeniu tłuszczy i słodyczy. Należy wprowadzić do jadłospisu dużo owoców i warzyw, które są bogactwem witamin, mikroelementów oraz błonnika, pić duże ilości wody oraz naturalnych soków. Niezbędne są również ryby stanowiące źródło witaminy A, E i D oraz kwasów omega-3.

Zdrowy styl życia

Warto ograniczyć picie kawy lub alkoholu. To one wypłukują z organizmu witaminy i mikroelementy, a zwłaszcza magnez i potas. Zaprzestać palenia papierosów oraz zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę odpoczynku i snu, podczas którego układ odpornościowy się regeneruje. Dobrze jest również pamiętać o częstym wietrzeniu pomieszczenia, w którym przebywamy. Odpowiednia temperatura w mieszkaniu powinna wynosić od 18 – 21 stopni C.

Aktywność fizyczna

Jogging, spacery nawet w chłodne, pochmurne czy deszczowe dni, jazda na rowerze, a nawet trening oddechowy, pozytywnie wpływają na cały organizm i przygotowują go do zmian temperatur.

Relaks oraz wyciszenie emocji

Pozytywne myślenie, śmiech oraz akceptacja siebie korzystnie wpływają na odporność, wzmacniając układ immunologiczny organizmu. Natomiast każdy długotrwały stres, gniew, smutek osłabiają zdolności obronne organizmu do zwalczania drobnoustrojów chorobotwórczych. Dlatego każdy wyczerpujący dzień pracy warto zakończyć np. gorącą kąpielą lub prysznicem. Można również polewać ciało mocnym strumieniem wody, zmniejszając stopniowo temperaturę wody od ciepłej do zimnej. Dzięki takiemu zabiegowi, organizm stanie się zrelaksowany, zregenerowany, a dodatkowe hartowanie poprzez niską temperaturę wzmocni jego naturalną odporność.

Preparaty mające wpływ na odporność organizmu

Właściwie dobrana do potrzeb naszego organizmu suplementacja diety uzupełnia niedobory witamin i minerałów. Istnieje wiele preparatów zwiększających odporność organizmu, dlatego najlepiej wcześniej zasięgnąć opinii lekarza lub farmaceuty, ponieważ każdy z nas ma inne zapotrzebowanie na witaminy.

Suplementy diety mimo, że są często sprzedawane w aptekach nie są lekami. Celem tych preparatów nie jest leczenie chorób, a jedynie zmniejszenie skutków działania czynników ryzyka, które wpływają na organizm każdego dnia i przyczyniają się do powstawania wielu chorób. Z suplementów diety powinni korzystać ludzie zdrowi, którzy pomimo racjonalnego, zbilansowanego żywienia nie zawsze są w stanie dostarczyć organizmowi potrzebne witaminy i składniki odżywcze.

W okresie jesienno – zimowym warto jest sięgać po produkty lub preparaty bogate w witaminę C, ponieważ jest ona niezbędna do funkcjonowania naszego organizmu. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że dokonuje niesamowitych rzeczy w organizmie i pomaga przy wielu dolegliwościach, nawet tych poważniejszych. Dlatego więcej miejsca chciałabym poświęcić właśnie tej witaminie.

Jak wiadomo od wieków, regularne spożywanie owoców i warzyw zawierających witaminę C zapobiega częstym infekcjom organizmu. Jednak w okresie jesienno – zimowym, czyli największego zapotrzebowania na tę witaminę nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć dzienną pożądaną ilość witaminy C, bo to wiązałoby się ze zwiększonym spożyciem owoców, co często ze względu na porę roku, szybkie tempo życia i ciągły pośpiech jest rzeczą wręcz nierealną. Lepiej wtedy sięgnąć po suplement diety niż ponosić konsekwencje spadku odporności organizmu. Wspierając organizm witaminami bądź suplementami diety, należy pamiętać o tym, żeby robić to rozsądnie i dokładnie czytać ulotkę dołączoną do opakowania, w której znajdują się wskazówki jak dany preparat stosować.

Witamina C

Witamina C dostępna jest w handlu w postaci tabletek, kapsułek lub w formie krystalicznego proszku. Minimalne zapotrzebowanie organizmu wynosi ok. 60 mg na dobę. Jest bardzo wrażliwa na wysoką temperaturę, dlatego termiczna obróbka żywności, a także gotowanie posiłków powoduje całkowity rozkład tej witaminy.

Ponieważ suplementy diety produkowane są z koncentratów substancji dostępnych w żywności pochodzącej wprost z natury, witaminę C możemy znaleźć w sokach z owoców dzikiej róży, aronii, aceroli, która jest owocem najbogatszym w witaminę C, żurawiny czy czarnej porzeczki. Oczywiście mówimy o 100% sokach bezpośrednio wyciskanych z wyżej wymienionych owoców.

Do innych preparatów stosowanych w celu wzmocnienia funkcji obronnych organizmu należą:

Soki

Sok z aloesu otrzymywany z liści aloesu wspomaga odporność oraz pozytywnie wpływa na przemianę materii i procesy trawienne. Ma również właściwości oczyszczające oraz antytoksyczne.
Sok z czarnego bzu otrzymywany z dojrzałych owoców czarnego bzu ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Stosowany w okresie jesienno – zimowym podnosi odporność organizmu i zwalcza infekcje.
Sok z malin z dodatkiem lipy działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz napotnie. Dodatkowo lipa pomocna jest w czasie przeziębienia i grypy gdyż posiada właściwości rozgrzewające.
Sok z owoców noni, która jest rośliną tropikalną pochodzącą z Polinezji, określaną jako „ rośliną- uśmierzycielem bólu” i lekiem na wiele dolegliwości. Składniki noni wzmacniają układ immunologiczny przygotowując go do walki z drobnoustrojami chorobotwórczymi. Sok z tych owoców polecany jest szczególnie osobom przemęczonym, zapracowanym i żyjącym w ciągłym stresie.

Oleje

Olej z wątroby rekina, który stymuluje naturalne procesy odporności organizmu zapobiegając powstawaniu infekcji, zapobiega tworzeniu się wolnych rodników, chroniąc przed rakiem, oczyszcza organizm i spowalnia proces starzenia. Dzięki dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Preparaty zawierające olej z wątroby rekina stosowane są w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę.
Olej lniany tłoczony na zimno, dzięki czemu składniki oleju tj. nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz lignany zachowują swoje naturalne właściwości. Olej lniany zawiera ogromne ilości kwasów omega-3, które mają istotne znaczenie dla naszego organizmu. Składniki oleju wzmacniają układ odpornościowy organizmu, zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii, aktywizują podziały komórkowe, wpływają na prawidłowy wzrost i rozwój dzieci, czy utrzymują prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Działanie oleju ma pozytywny wpływa na wiele obszarów naszego organizmu.

Tran islandzki

Tran islandzki charakteryzuje się dużą zawartością witaminy A, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz witaminy D, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i utrzymaniu zdrowych zębów i kości. Dodatkowo wysoka zawartość w tranie tłuszczów nienasyconych, w tym kwasów tłuszczowych omega-3 pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, korzystnie wpływa na pracę mózgu oraz proces widzenia.

Cynk

Preparat dostępny najczęściej w postaci kapsułek, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza szkodliwe utlenianie komórek oraz sprzyja prawidłowemu rozwojowi tkanek.

Magnez z witaminą B6

Preparat dostępny w postaci kapsułek, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, wzmacnia układ odpornościowy, zmniejsza uczucie zmęczenia oraz pomaga w prawidłowej produkcji krwinek czerwonych. Dodatkowo preparat uzupełnia dietę w magnez i witaminę B6. Polecany szczególnie osobom narażonym na stres, intensywnie uczącym się czy uprawiającym sport.

W celu wsparcia prawidłowej pracy układu odpornościowego szczególnie w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę i przeziębienie warto również sięgnąć po preparaty złożone z unikalnej kompozycji wielu składników. Taki preparat powinien zawierać soki wyciskane bezpośrednio z owoców np. aronii z maliną z dodatkiem witaminy C i cynku z odrobiną ekstraktu z czosnku, czy ekstrakt z owoców czarnego bzu i kwiatu lipy z witaminą C oraz cynkiem.

Nie należy również zapominać o probiotykach, tzw. dobrych bakteriach, których obecność w jelitach tworzy barierę ochronną przed chorobotwórczymi mikroorganizmami. Preparaty występują w formie proszku lub łatwych do połknięcia powlekanych kapsułek.

Jeśli chcemy uniknąć choroby lub złagodzić jej przebieg, powinniśmy dbać o wzmocnienie odporności organizmu przez cały rok. Jednak okres jesienno – zimowy z nagłą zmianą temperatury i związanymi z tym chłodami, to szczególny czas próby dla naszego organizmu. Najlepszym rozwiązaniem, aby długo cieszyć się zdrowiem i siłą jest zbilansowana dieta połączona ze zdrowym stylem życia, a wszystko to podparte odpowiednio dobranymi suplementami uzupełniającymi ewentualne niedobory witaminowe.