You are here:  / Bank krwi milusia / Zalety i wady drzemki

Zalety i wady drzemki

Zalety i wady drzemki
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Drzemka może stanowić idealną formę odpoczynku w ciągu dnia. Ucięcie sobie krótkiego popołudniowego snu, poprawia funkcjonowanie mózgu oraz zwiększa sprawność intelektualną, dzięki czemu łatwiej radzimy sobie z problemami dnia codziennego zarówno w pracy jak i w domu.

Kiedy w ciągu dnia dochodzi do silnego uczucia zmęczenia, połączonego z objawami ziewania, bólu głowy czy ogólnego osłabienia, to mogą być sygnały, że nasz mózg domaga się odpoczynku. Dlatego zamiast męczyć się i walczyć z sennością pijąc kolejną filiżankę kawy, warto jeśli jest taka możliwość zdrzemnąć się na 15 – 20 minut. Już kilka chwil relaksującego snu może znacząco wpłynąć na poprawę samopoczucia, wydajność i koncentrację w pracy. Najlepiej aby drzemka odbyła się wczesnym popołudniem i nie trwała dłużej niż 20 minut, ponieważ po tym czasie następuje faza głębokiego snu i możemy wybudzić się rozdrażnieni.
Dlaczego mamy ochotę na drzemkę?

Często po spożyciu obfitego posiłku, kiedy podnosi się poziom cukru we krwi pojawia się uczucie senności. Według angielskich naukowców ma to związek z zawartą w pożywieniu glukozą, która może oddziaływać na zmniejszone wydzielanie odpowiedniego hormonu odpowiedzialnego za utrzymanie mózgu w gotowości.
Kolejną przyczyną popołudniowej senności według badaczy jest spadek energetyczny, który pojawia się dwa razy w ciągu dnia. Naturalny spadek energii i chęć do odpoczynku ma miejsce najczęściej wtedy, gdy pojawia się sen nocny, a drugi spadek występuje między godziną 12 a 14. Warto również zaznaczyć, że szczyt energii przypada na godzinę 9 rano.
Osoby reagujące na wahania i nagłą zmianę ciśnienia atmosferycznego mogą mieć objawy senności przy spadku ciśnienia.

Zalety drzemki

Poprawia koncentracje oraz wpływa na lepszą wydajność intelektualną. Podczas drzemki dochodzi do wzmocnienia i łatwiejszego zapamiętania przyswojonych danego dnia informacji i wiadomości.
Dzięki krótkiemu wypoczynkowi sennemu organizm dostaje dodatkowego zastrzyku energii jak po dobrze przespanej nocy, dlatego po wybudzeniu można bardziej skupić się na pracy i mniej popełniać błędów. Drzemka poprawia ogólne samopoczucie, obniża poziom stresu oraz pomaga w znalezieniu rozwiązania na różnego rodzaju problemy.
Zaletą drzemki jest również to, że regeneruje układ odpornościowy. Osoby, które lubią sobie pospać kilka minut w ciągu dnia mogą w mniejszym stopniu zapadać na wszelkiego rodzaju infekcje czy choroby układu sercowo – naczyniowego, typu zawał serca, nadciśnienie czy udar.

Wady drzemki

Według brytyjskich naukowców, tego typu forma wypoczynku zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Naukowcy udowodnili, że u osób, które przynajmniej raz w tygodniu ucinają sobie drzemkę, ryzyko zachorowania na cukrzycę wzrasta o 25%. Powodem może być obniżona aktywność fizyczna osób, których jedynym sposobem relaksu w ciągu dnia jest sen.
Drzemka, która ma miejsce po godzinie 18 lub trwająca dłużej niż 30 minut, może zakłócać sen nocny i powodować problemy z wysypianiem się w nocy.
Kiedy jednak w ciągu tygodnia zbyt często odczuwa się senność i znużenie należy również zastanowić się czy aby poprzez chęć na drzemkę organizm nie próbuje zasygnalizować problemów zdrowotnych dotyczących anemii, nerek, wątroby czy tarczycy.
Drzemka może zwiększyć również ryzyko pojawienia się bezdechu sennego.

Nie ulega wątpliwości, że spanie w ciągu dnia to jedna z efektywniejszych form relaksu. Jednak opnie na temat tego typu krótkiego wypoczynku są bardzo różne. Mitem jest stwierdzenie, że krótka drzemka w ciągu dnia zakłóca sen nocny, natomiast na pewno nie powinny ucinać sobie drzemek osoby, które cierpią na bezsenność.